7. klasse

Er der tid?

“Hvad er tid? Spørger du mig, så ved jeg det ikke - spørger du mig ikke, så ved jeg det.”

Kirkefaderen Aurelius Augustin, år 354-430

 

  • Klassetrin: 7. - 8. klasse
  • Fag: Kristendomskundskab, filosofi, historie og dansk
  • Hvornår: Hele året
  • Antal lektioner: 2-4 + Kirkebesøg (60 min)
  • Tilmeldingsfrist: 5.september

Alting har en tid… for alt, hvad der sker under himlen, er der et tidspunkt. En tid til at fødes, en tid til at dø. Det er store livsnære konstateringer om virkeligheden, der berøres i Prædikerens bog i det Gamle Testamente, både livets glade og lyse begivenheder hives frem, men der gives også plads til livets skyggesider og ikke alle er nemme at forene sig med. 

Hvad menes der f.eks med, at der er en tid til at slå ihjel? Formuleringer som denne møder eleverne i lydbilledet TID. Et lydbillede er en slags lydkulisse, der består af reallyd, musik og fortælling, der skaber en ramme for emnet. Lydbilledet er indledende for forløbet og foregår i en lokal folkekirke. 

Dette projekt lægger op til at filosofere over, hvad tiden er og hvad den gør ved os. Efter kirkebesøget kan eleverne arbejde videre med tidens livsfilosofiske betydning og undersøger den rolle, som tiden spiller i religionerne, bl.a. deres myter og ritualer samt i hverdagslivet. 

Materialet giver også mulighed for, at I kan bringe det idéhistoriske ved tiden med over i historiefaget og se på hvordan tid som begreb og som teknologi har spillet ind i menneskers liv. Der kan også tilføjes en danskfaglig dimension, hvor tiden som sprogligt fænomen tages under luppen, i digte, ordsprog og faste vendinger. 

Projektet indeholder: 

  • Hjemmeside m. lærervejledning mv.
  • Kirkebesøg med udgangspunkt i lydbilledet Tid til alt.

Tilmeld din klasse >>>

 

Rejsende

Hvad står der på din pakkeliste?

”Gå, gå, gå og gå – jeg er fodgænger, så er jeg da noget”

”Ved uoverensstemmelse mellem kort og landskab, følg da landskabet”.

 

  • Klassetrin: 7. - 8. klasse
  • Fag: Dansk og kristendomskundskab
  • Antal lektioner: 2-4 moduler + lydvandring 60 min.
  • Lydvandring: Fire stop/poster på 8 - 10 min. og gåtid = 60 min. Materialer i projektet: Elevhæfter + lærervejledning + app 
  • Levering af materiale: Oktober/november 
  • Tilmeldingsfrist: 5. september 

Med sine pakkelister, souvenirs og udsøgte oplevelser er rejsen en helt særlig kategori. Den er indbegrebet af vores længsel efter eventyr, hvile, fest og forstyrrelser. Den danner os som mennesker, fordi vi dér møder det fremmede i et andet lands mad, musik, sprog og hverdagsliv. 

Fra rejsen vender vi hjem med et nyt blik på vores eget liv. I forløbet skal eleverne på en times podwalk med den fantastiske poetryslammer Kim Linnet i ørene. Han har skrevet og indtalt en lydrejse i fire dele: turistrejsen, opdagelsesrejsen, pilgrimsvandring og rejsen i min nabos baghave. 

Podwalken åbner for rejsens eksistentielle dimensioner, fordi man her møder det ukendte, mister fodfæste for en tid og forstyrres af andre måder at leve hverdagen på. Den indtalte tekst er danskfagligt mættet med rim, rytmer og finurlige udtryk som: omvendtrejsen, dobbeltdækkerbusserne og rejsen set som en spacebar. Religionsfagligt giver forløbet stof til to lektioners arbejde med bibelske tekster, hvor rejse, erkendelse og pakkelisten til livet er tæt kædet sammen. 

I får her et enkelt materiale svøbt i en humoristisk og sprød tone med dybe spørgsmål om, hvordan rejsen former os, og hvad der sker, hvis vi tager på rejse i hinandens yndlingsrejseoplevelser.

Tilmeld din klasse >>>

 


Lærerkurser 22/23