Selma og Svante har boet i Grønland de sidste tre år. Nu vil deres forældre gerne tilbage til Danmark for at være tættere på bedsteforældrene: Jytte, der er præst og Mogens, der er pensionist. Indtil deres nye hus er sat i stand, og mens forældrene afslutter de sidste opgaver i Grønland, flytter børnene ind på præstegården, hvor de skal være hele december.
Selma og Svante savner deres forældre og livet på Grønland, men da de finder noget mystisk på præstegårdens gamle loft, får de andet at tænke på. Tomme, gamle kartonæsker med fine bånd omkring og små skilte med sirligt håndskrevne numre. Hvad mon der er i æskerne? Hvorfor er der 17 af dem? Og hvem har anbragt dem på loftet? Vil det mon lykkes Selma og Svante at løse mysteriet?
Lågekalender og fortælling
Projektet består af en lågekalender og fortællingen Englemysteriet. Hver skoledag i december åbnes en låge i kalenderen, og bag lågen gemmer sig en illustration, der peger i retning af en engel fra enten Det Gamle Testamente, Det Nye Testamente, Koranen, salmerne eller folketroen. Til hver illustration findes også et oplæg til en kort samtale samt forslag til en efterfølgende aktivitet. Projektets udformning gør det muligt at indlede hver dag i december med en kort lektion omkring engle med udgangspunkt i julekalenderen og de foreslåede aktiviteter.
- med sanger og historiefortæller Stine Michel
Traditionen tro vil fire skoler få tilbudt en stemningsfuld julekoncert ud på skolen. Fortæller og sanger, Stine Michel,og en musiker vil sammen med børnene synge julen ind med kendte og nye sange. Samt skal eleverne høre Selma Lagerlöfs smukke fortælling om julerosen. Man kan med fordel samle eleverne på tværs af klasser, således at 1. klasserne kan invitere 0. klasser og/eller 2. klasser med til koncerten. Normalt max 6 klasser efter pladsforholdene på skolen.
Julekoncerterne afholdes d. 12. og 13. december 2022 kl. 8.50 eller kl. 11.00 begge dage. Skriv i tilmeldingen hvilke af dagene ogtidspunkterne, der passer dig og din klasse bedst.
Denne talemåde stammer fra en af Grundtvigs sange, og det er netop Grundtvigs sange og salmer, der er projektets omdrejningspunkt. I projekt ”møder” eleverne Grundtvig i tre korte videoer, hvor han introducerer de sange, som eleverne skal arbejde med:
Et børnekor har indsunget de tre sange, og sammen med børnekoret kan klassen lære at synge dem. Gennem arbejdet med sangene får eleverne et begyndende kendskab til Grundtvig og hans tanker. Til hver sang er der øvelser og opgaver, hvor eleverne skal arbejde med projektets tematikker; den gode fortælling, som her er den bibelske fortælling om hyrdedrengen David, der bliver konge, fællessang og glæden ved livet.
Hvis du og din klasse er interesserede i at besøge kirken og sammen med præsten og organisten synge de tillærte sange i kirkerummet, så skriv det som kommentar på tilmeldingen.
- læring gennem sansning
At forstå, hvad er kirke er gøres bedst ved at besøge en kirke og se, høre og føle, hvad en kirke er.
Et besøg kan fx bestå af disse elementer: